Autósok és biztosítók: történelmi fordulat készülődik

Autósok és biztosítók: történelmi fordulat készülődik bejegyzéshez a hozzászólások lehetősége kikapcsolva
image5-small

Várhatóan november 2-án hirdetik meg a magyar biztosítók év végi
kötelező biztosítási díjaikat. Az év közben biztosítást kötő ügyfelek
esetében már egy ideje emelkedik az átlagos díjszint. A drágulás most
hosszú évek után először az év végi kampányra is átragadhat, pénzügyi
értelemben lélegzetvételhez juttatva a biztosítókat és a közvetítőket.
Az alábbiakban összefoglaljuk, mi várható a kötelező biztosítások terén a
közeljövőben.


Zsugorodó piac

Mivel év végén az autósok széles tömege
köt új kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási (kgfb) szerződést a
biztosítóknál, várhatóan minden társaság megvárja a végső határidőt a
féltve őrzött tarifák meghirdetésére, ami idén november 2-a. Öt
biztosító és három biztosítási alkusz osztotta meg velünk várakozásait
az idei kgfb-kampányra vonatkozóan. A válaszokból kiderült: egy
technikai változás (a saját honlapon túl immár nem két napilapban, hanem
a pénzügyi felügyeletet ellátó MNB és a MABISZ honlapján kell
közzétenni az új díjakat) mellett az idei kampány egy jelentősebb,
pénzügyi jellegű változást is hozhat.

Megállhat ugyanis a
kampányban kialakult díjak évek óta tartó esése, sőt némi emelkedés
jöhet. A teljes piac díjbevételeire is kiható változást egyes hazai
biztosítók már régóta, évről évre prognosztizálják, ám eddig nem
következett be. A több mint fél évtizede tartó gyilkos árverseny
következtében a biztosítók nemzetközi összevetésben is nagyon alacsony,
idei évi 81 milliárd forint körüli kgfb-díjbevétele reálértéken közel
fele (!) az egy évtizeddel ezelőtti szintnek.  Hány új kgfb-szerződést kötnek idén?

A
tavalyi kampányban a PSZÁF adatai szerint 729 ezer új kgfb-szerződést
kötöttek Magyarországon, ebből 480 ezret új biztosítónál. Évről évre
egyre kisebb a váltók száma, ami két fő tényezővel magyarázható: 1.
egyre csökken azok aránya, akiknek január 1-jén van a biztosítási
évfordulójuk, hiszen a 2010 óta vásárolt gépjárművek esetében már a
szerződéskötés időpontjához igazodik az évforduló. Csak fokozatos
azonban az átmenet: a kampányban érintett szerződések aránya még ma is
viszonylag magas, 69%-os. 2. az autósokat terhelő 30%-os baleseti adó
ellenére egyre kisebb abszolút megtakarítás érhető csak el egy új
szerződéssel, ugyanis az utóbbi években jelentősen csökkent a kgfb
átlagdíja. A fentiek miatt a Független Biztosítási Alkuszok
Magyarországi Szövetsége (FBAMSZ) hétfői sajtóközleményben 310 ezerre
becsülte az idén új biztosítóhoz vándorlók számát.  A saját biztosítójuknál új szerződést kötő ügyfelekkel együtt az Aegon legfeljebb 500-600 ezer új szerződésre számít, a Generali
Csoporttól 300-400 ezer biztosítóváltásra és összesen 400-450 ezer új
szerződésre vonatkozó válaszokat kaptunk. A Genertelnél felhívták a
figyelmet, hogy a biztosítók célcsoportja jórészt már az előző években
realizálta az elérhető megtakarításokat. Szerintük a biztosítók az idei
évben már megváltozott szemlélettel közelítenek a kampányhoz:
egyértelműen kevésbé tekintik ezt az időszakot ügyfélszerzési
lehetőségnek. A K&H-nál szintén a csökkenés folytatódására számítanak, a Groupama Garancia véleménye szerint 400-500 ezer között lehet a váltók száma. Az alkuszok közül a kotelezo.hu 450 ezer körüli, a netrisk.hu 400-450 ezres, a PBA
pedig 500 ezernyi új szerződésre számít, ezekben az adatokban a
biztosítóváltók mellett a szimplán új szerződést kötők is benne vannak. A
válaszadók saját társaságuknál is csökkenésre számítanak, a PBA
mindössze a tavalyi szint 2/3-ára számít, bár nagy kérdés, hogy a
korábbi kampányokból kimaradókat váltásra tudja-e valaki bírni
alacsonyabb árral vagy némi plusz szolgáltatással, mert közöttük még
most is sokan nyerhetnek a váltással.  Mi lesz a díjakkal?

Az
átlagdíj esése és a biztosítók eltérő stratégiája következtében tavaly
átlagosan 35,9%-ot takarítottak meg az átkötéssel az autósok a PSZÁF
adatai szerint. Az Aegon szerint idén várhatóan jóval kisebb lesz az elérhető megtakarítás, mivel az átlagdíjak további csökkenése nem várható. A Generali Csoport kisebb megtakarítási lehetőséget vár, és a Groupama Garancia
szerint is a csökkenés irányába mutat többek között, hogy az egyes
szegmensekben a legjobb ajánlatokat adó biztosítók díjai között egyre
kisebbek a különbségek. A növekedés irányába hat viszont az, hogy ilyen
alacsony átlagdíjak mellett az az összeg, amiért már megéri váltani,
százalékosan egyre nagyobb különbséget eredményez. A K&H
szerint az elérhető megtakarítási összeget nagymértékben torzíthatja a
megkötött szerződések gépjármű-kategória szerinti változó összetétele.
Ha az egyik évben nagyobb számban kötnek a kampányban vontatóra és
tehergépkocsira szerződést, mint a következő évben, akkor az átlagos
megtakarítás is alacsonyabb lesz. Ettől függetlenül azt gondolják, hogy
az év végi kampányban az autósok jelentős része már nem tud akkora
megtakarítást elérni, mint amire a korábbi években lehetősége volt. A netrisk.hu nem bocsátkozott tippversenybe, a PBA
szerint viszont bizonyára most is lesznek olyan autósok, akik akár az
éves díjuk felét is meg tudják spórolni, az évek óta átkötők azonban már
csak kis százalékos megtakarítással tudnak majd váltani.

Bár
ahogy az alábbi ábra mutatja, a teljes kgfb-piac átlagdíja idén 20 ezer
forint körül alakulhat, a kampányban szerződést váltó ügyfelek
átlagdíja a fenti ábrából kikövetkeztethetően ennél jóval alacsonyabb.
Ahogy a K&H-nál felhívták a figyelmünket, az átlagdíj értéke attól
függ, hogy mely szegmensekben sikeres az adott biztosító. Ha az új
ügyfelek között többségében vannak a vidéki, idősebb, magas bónusz
fokozatú, kis teljesítményű járművel rendelkező ügyfelek, akkor
lényegesen alacsonyabb átlagdíj jön ki, mint abban az esetben, ha az új
ügyfelek jelentős része budapesti. Tovább árnyalja a képet, hogy az
egyes gépjármű-kategóriák díjai is jelentősen különböznek. Ha egy
biztosító nem csak a személygépjárművekre fókuszál, hanem a
motorkerékpárokra, mopedekre is, akkor azok lényegesen alacsonyabb díja
miatt összességében alacsonyabb átlagdíjat is mutat a portfoliója.  Az Aegonnál mindenképpen minimális díjemelkedésre, esetlegesen stagnálásra számítanak. A Generali-Providencia
rámutatott: Magyarországon már most is a legalacsonyabbak a kgfb díjak a
régióban, ezért jelentős díjcsökkenésre nem számítanak. Ők azonban nem
szeretnének a szolgáltatás rovására árversenybe bocsátkozni, de
előfordulhat a kampány során olyan biztosító, amely az ügyfélszerzési
célokat előtérbe helyezve, akár irreálisan alacsony árakkal jön elő.
Várakozásaik szerint a piaci átlagdíj 4-5%-kal magasabb lesz, mint az
elmúlt évben, a Genertelnél úgy vélik, az emelkedés az 5%-ot is meghaladhatja. A Groupama Garancia
szakértői úgy vélik, néhány szegmensben még elképzelhető kis mértékű
csökkenés, de összességében várhatóan emelkedni fognak a díjak. A kotelezo.hu
enyhe díjemelkedést vár. Az évközi kötelező díjak emelkedése már
látható, várhatóan a naptári évfordulós kampányban is ez lesz a
tendencia, mivel a díjak már nagyon alacsony szinten vannak, nincs
bennük több “tartalék” – húzták alá. A netrisk.hu várakozásai
szerint enyhe, mintegy 5-8 százalékos emelkedésre van kilátás, az
átlagos díjszint jó eséllyel a 12-13 ezer forintos intervallumba kerül
majd. A teljes költségstruktúrát figyelembe véve szerintük eddig is
indokolt lett volna egy emelkedő díjkorrekció, az idei évközi adatokból
is egyértelműen látszik ez a tendencia. A PBA szerint a díjak
enyhe növekedése jót tenne a piacnak, de körülbelül 5% csökkenés még
elképzelhető az idén is. A díjváltozás mindig jó alkalom az ügyfelek
megszólítására, vagyis a kgfb egyfajta kopogtatótermék lehet a
közeljövőben is.  Dráguló évközi biztosítások

Míg a
“kampányos” üzleteknél többségben vannak a magas bónuszos ügyfelek,
addig az évközi üzleteknél eltolódik az arány az A0-s ügyfelek felé,
amelyek díja jelentősen magasabb az alkalmazott bónusz szorzók miatt,
így nehéz az év végén és az évközben váltók díjait összehasonlítani –
hívta fel a figyelmet a K&H, csakúgy, mint más biztosítók is. Az Aegon elárulta: évközi átlagdíjuk 20-30%-kal volt magasabb a kampányban kialakultnál. A Generalinál az évközi átlagdíj 28 ezer forint körül alakult, ami a kampányidőszaki díjakhoz képes 30%-kal magasabb, a Groupama Garanciánál pedig 50% a különbség. Az online csatornák még nagyobb különbségeket mutatnak: a Genertel és a Netrisk 90% körüli, a kotelezo.hu 70% körüli mértékben magasabb díjat mutatott ki az évközi szerződések esetében. A PBA-nál nagy a szórás, az átlag 10-15% körül alakult.

A
biztosítók közötti díjbevétel-sorrendet, amelyben az Allianz kiterjedt
meglévő állományának köszönhetően ma is piacvezető, egyre inkább az
évközi szerződések határozhatják meg, igaz, a szerződésváltások
intenzitása egyelőre ezen autósok körében jóval kisebb, mint az
erőteljesebb marketingtevékenységgel járó kampányban váltóknál. Néhány
év múlva azonban már az előbbiek kerülhetnek többségbe.  Jön a direkt kárrendezés?

A
Portfolio.hu kérdéseire választ adó biztosítók és alkuszok nem
számítanak igazán nagy újdonságokra a biztosítások által kínált
szolgáltatások területén az idei kampányban. A kiegészítő biztosítások,
pótlólagos fedezetet nyújtó termékek és kényelmi szolgáltatások azonban
még dominánsabbak lehetnek, mint az elmúlt években, hiszen a díjszint
most már egyre kevésbé terepe a biztosítók közötti versenynek. Jelenleg
azonban az ügyfelek számára még mindig a díjszint az elsődleges
választási tényező.

A díjverseny háttérbe helyezését és a
szolgáltatási verseny erősödését segíthetné, ha egységesen bevezetnék
Magyarországon a direkt kárrendezést. Ez lehetővé tenné, hogy az autósok
a balesetet követően ne azzal a biztosítóval egyezkedjenek, amelyik
ellenérdekelt a kárrendezésben. A baleset után a keletkezett kárt az a
biztosító állná, akivel a kárt elszenvedő fél áll szerződéses
kapcsolatban. A jegybankba később beolvadt PSZÁF ezzel kapcsolatban
szeptemberben egy vitaanyagot is közzétett, ám intézményesült, minden
piaci szereplő által kötelezően alkalmazandó formájára még várni kell.

 

Forrás: portfolio.hu

A hozzászólás le van zárva.

Fejlesztette: Gamber WebMűhely